לומדים אנרגיה

לומדים אנרגיה
לומדים אנרגיה כותרת

מכללת הנדסאים יג' יד' במסלול אנרגיה

תגליות הגז בישראל והמצאות התגליות מול חופי חדרה, היו הזרז לפתיחת תהליך להקמת מסלול

הנדסאים בנושא גז ואנרגיה. הכוונה להכשיר כ"א שיעבוד בתעשיית הגז המתפתחת בארץ בכלל

ובחדרה בפרט. המסלול יופעל בשיתוף עם רשת חינוך ארצית ובשיתופי פעולה עם גורמי אנרגיה

במשק כגון חח"י ומנא"י שתי חברות ענק הממוקמות בחדרה.

מערכת החינוך

מערכת החינוך משמשת כפיילוט לגורמי אנרגיה שונים להעברת תוכניות לימוד בתחום לילדי

העיר בגילאים השונים. כך מופעלת תוכנית "נתיב האור" של משרד התשתיות ובשיתוף חח"י כמו תוכניות נוספות אחרות.

 

אקדמיה

אקדמיה – ראש העיר מינה את ד"ר עדנה חידקל לעמוד בראש תוכנית לפתיחת מוסד אקדמי

בחדרה. הכיוונים הנבחנים הם: הרחבת הקיים והקמת סניף של האוניברסיטה הפתוחה בעיר.

הקמת סניף של מכללת נתניה. הקמת מכללת MOOC בשיתוף הטכניון.

MOOC

מהפכת ה- MOOC – Massive Open Online Courses משנה במהירות את עולם הלמידה. האוניברסיטאות המובילות בעולם מעלות לרשת את טובי הקורסים עם בחירי המרצים, ובחינם.

כל אחד יכול ללמוד כל דבר ובכל מקום. אין כבר צורך במומחי תוכן המחזיקים במידע שאליו יש להם גישה בלעדית. המידע זמין ומי שמלמד אותו ברשת יכול להיות מבחירי חוקריו או אפילו בעל זכות היוצרים.

ובכל זאת, מסתבר שלא תמיד פשוט להתמודד עם קורסים מתקדמים בשפה זרה, ובעיקר לבד. אחוזים נמוכים ביותר מתוך מיליוני הנרשמים, אכן מצליחים לסיים בהצלחה ולעמוד בדרישות הקורסים.

בישראל התרחשה פריצת דרך משמעותית בתחום. זאת בעקבות פיתוח ״מודל הנבחרת״ ע"י ארגון ערי חינוך. "מודל הנבחרת" הוא מודל פדגוגי אלטרנטיבי, אשר בנוי משני עקרונות:

הראשון - כל תלמיד הוא גם מורה. לכל תלמיד יש חוזקה משלו - כמו שחקן בנבחרת – המאפשרת לו ללמד ולתמוך באחרים, ובמקביל הוא מכיר ונהנה מחוזקותיהם של השחקנים האחרים בנבחרת.

השני - לנבחרת יש ציון משותף ונמדד - לא רק ציון אישי לכל שחקן. המורה במודל הזה - הוא מאמן הנבחרת (MOOCster) . תפקידו לעזור לחברי הנבחרת למצוא את החוזקה שלהם, לטפח שיתופי פעולה, ולעזור לקבוצה למצוא ולהגדיר מטרה משותפת. בפיילוט שערך ארגון ״ערי חינוך״ בשיתוף משרד החינוך הישראלי, נלמדו ב 15- כיתות ח׳ עד י״ב ברחבי הארץ קורסי MOOC - ״מבוא לאסטרונומיה״ של האוניברסיטה הפתוחה האוסטרלית,

ו-״ Control Mobile Robots ״ של Georgia Institute of Technology . הלימודים נערכו ע״פ מודל ה"נבחרת": מי שחזק באנגלית תרגם לאחרים את השיעורים, מי שחזק במתמטיקה עזר להבין את הנוסחאות וכולי.

הלימוד התקיים בשילוב online ו- offline , קבוצות Facebook ו- Whatsup מחד, וקבוצות למידה פיזיות מאידך. בנוסף, נערך גרף תוצאות שבועי, לאורו השתנתה והותאמה אסטרטגיית הלימוד של הנבחרת. התוצאות היו מדהימות: 83% מתלמידי התיכון, שלמדו בשפה שאינה שפת אימם, סיימו בהצלחה קורס אוניברסיטאי.

 

בעקבות הקורס חזרתי לעבוד אחרי תקופה שלא עבדתי ובאתי לעבודה עם יעדים
 
אני סטודנטית שבדר"כ לא לומדת אך פה לא הפסדתי שום שיעור!
 
יש חשיבות עצומה למפגש האנושי!
 
בעקבות הקורס חזרתי לעבוד אחרי תקופה שלא עבדתי ובאתי לעבודה עם יעדים
 
לפני הקורס ידעתי שיש דבר כזה moocומאוד התלהבתי אך לא עשיתי עם זה כלום אך הקורס פתח בפני את העולם האינסופי הזה
 
לקחתי איתי את המודל שלמדנו מהרצאת השראה של יאן שלי מ- ebayעל ללמוד את הרלוונטיות של הסטארט אפ בשטח ואז להשקיע ביוזמה
 
אני ממשיך מאז בלמידה כל הזמן. נקודת זינוק לזוגיות שלנו ולעסק שלי (הגיעו יחד כזוג לקורס)
 
קורס אחד המשמעותיים בחיי. למדתי על עצמי המון, על היכולת שלי להוביל רעיונות, דבר שפחדתי ממנו ושלא האמנתי שקיים בי
 

החינוך הינו מרכיב חשוב במיתוג והפיכת חדרה לעיר האנרגיה של ישראל. נושא האנרגיה נלמד במערכת החינוך בעיר לאורך כל שנות הלימוד. התלמידים מיועדים לפרויקטים בנושא האנרגיה.